22.7.10

Sahabatku

Sahabatku,
Perjuanganmu dan perjuanganku
Dalam dirimu dan diriku
Pada keluargamu dan keluargaku
Belum tamat begitu bersama

Sahabatku
Kau dan aku punya tugas tertentu
Tugasmu dan tugasku
Tiada beza antara satu
Kau dan aku
Sama-sama menuju
Matlamat yang satu

Sahabatku
Hatimu dan hatiku
Moga bersatu
Atas jalan yang satu

Tapi sahabatku
Kiranya kau dan aku
Punya hati yang keras bagai batu
Kau dan aku
Tak mungkin bersatu
Walau masa berlalu

Di sana kau menghadapi suasana
Dan di mana-mana
Hikmah berserta
Tarbiyah bersama
Hanya itu senjata
Allah akan bersama

Di sini
Amat kami rasai
Ketiadaanmu di sisi
Tapi kami mengerti
Kau punya tugas dan misi
Yang lebih bererti
Menghadapi realiti
Mencabar jahili

Sahabatku
Bekali dirimu
Dengan hati yang tabah berani
Tahan diuji
Tidak luntur dek puji
Tidak punah dek duniawi

Sahabatku
Jalan ini
Sukar berduri
Menikam diri
Jalan itu
Seronok di hati
Senang dan mudah bagi kau dan aku
Tapi
Ia membakar diri
Di akhirat nanti

Keputusanmu dan keputusanku
Biar apa terjadi
Hanya jalan ini
Tiada lain
Menuju ukhrawi
Redha Ilahi

Sahabatku
Akhir kata
Sepanjang kita bersama
Kiranya ada terkasar bahasa
Terlanjur kata
Menyinggung rasa
Ampunan Allah kami pohon jua

No comments:

Post a Comment